Blogger Backgrounds

DArI hAtI~

SiMpULaN UkHwAH~



Photobucket

Photobucket

Photobucket

Wednesday, May 19, 2010

KiSaH NaBi IdRiS~



DIKATAKAN punca Nabi Idris diangkat ke syurga kerana baginda melakukan amal yang banyak,jika dihitung sama dengan penduduk bumi pada waktu itu.

Maka, Malaikat Izrail (malaikat pencabut roh), menjadi cinta dan rindu sekali kepadanya.

Izrail meminta izin kepada Allah supaya dibolehkan mengunjungi Nabi Idris.Allah mengizinkannya lalu Izrail menjelma dalam bentuk manusia dan memberi salam kepada Nabi Idris,sebelum duduk di sampingnya.

Seperti biasa,Nabi Idris sedang berpuasa.Setiap kali berbuka,ada malaikat datang membawa makanan dari syurga.

Nabi Idris makan makanan itu sambil mempersilakan Izrail supaya bersamanya,namun malaikat itu tidak mahu.

Beliau terus tekun mengerjakan ibadatnya hingga terbit fajar dan matahari.Izrail setia duduk di sampingnya.

Melihat hal itu,Nabi Idris menjadi kagum dan berkata: “Hai orang lelaki,apakah engkau mahu berjalan-jalan bersama aku supaya kita boleh senang?”

Kedua-duanya lalu berjalan bersama-sama hingga tiba di sebuah ladang.Izrail bertanya: “Apakah engkau mengizinkan aku mengambil buah-buahan ini untuk kita makan bersama?”

Jawab Nabi Idris: “Maha Suci Allah,kelmarin engkau tidak mahu makan sesuatu yang halal,tetapi hari ini engkau menghendaki makan yang haram.”

Mendengar jawapan itu,Izrail diam tidak berkata.Mereka meneruskan perjalanan selama empat hari.Nabi Idris melihat keanehan orang itu yang berbeza dengan orang lain.

Maka Nabi Idris bertanya kepadanya: “Siapakah sebenarnya engkau ini?”

Jawabnya: “Aku adalah Izrail.” Nabi Idris bertanya: “Apakah engkau yang ditugaskan mencabut roh?” Balasnya: “Ya, memang tugas aku mencabut roh daripada semua makhluk Allah yang bernyawa.”

Nabi Idris berkata: “Selama empat hari bersama aku,apakah engkau akan mencabut roh manusia?”

Jawabnya: “Ya, akulah yang mencabut semua roh.Dan sesungguhnya bagi aku mencabut roh itu hanyalah seperti hidangan makanan yang aku hadapi,sama dengan halnya engkau menghadapi makanan lalu menyuapkan makanan itu layaknya.”

Nabi Idris berkata: “Hai malaikat pencabut nyawa, apakah engkau datang ini untuk sekadar berkunjung atau untuk mencabut nyawa aku?” Izrail memberitahu hanya untuk berkunjung selepas diizinkan Allah.

Nabi Idris berkata: “Hai malaikat pencabut nyawa, aku mempunyai hajat kepadamu.” Tanya Izrail: “Apakah hajatmu?”

Nabi Idris berkata: “Hajat aku supaya engkau mencabut nyawa aku dan kemudian Allah menghidupkan aku kembali, sehingga aku boleh beribadat kepada Allah sesudah aku merasakan sakitnya mati itu.”

Jawap Malaikat Izrail: “Sesungguhnya aku tidak mencabut nyawa seseorang kecuali Allah mengizinkan kepadaku.”

Maka Allah memberi wahyu: “Hai Izrail, cabutlah nyawa Idris tu!” Izrail terus mencabut nyawa Idris dan Nabi Idris pun mati seketika itu juga.

Izrail menangis seraya merendahkan diri memohon kepada Allah supaya Dia menghidupkan kembali Nabi Idris sebagai temannya yang akrab itu. Allah mengkabulkan permintaannya dan menghidupkan Nabi Idris.

Izrail bertanya: “Hai Idris, bagaimana rasanya mati itu?”

Idris menjawab: “Rasanya seperti binatang terkupas kulitnya dalam keadaan hidup, maka sakit mati itupun melebihi daripadanya seribu kali lipat.”

Izrail berkata: “Cara hati-hati dan halus yang aku lakukan pada waktu mencabut nyawa engkau itu dan belum pernah aku lakukan terhadap seorang pun sama sekali.”

Kemudian Nabi Idris berkata: “Hai malaikat pencabut nyawa, aku mempunyai hajat lagi iaitu ingin melihat neraka jahanam hingga aku menyembah Allah lebih giat lagi, selepas aku melihat belenggu dan bentuk seksaan yang ada dalam neraka.”

Allah memberi wahyu kepada Izrail membawa Nabi Idris ke neraka. Lalu mereka pergi dan baginda melihat penyeksaan Allah yang mengerikan. Kemudian kedua-duanya kembali.

Nabi Idris berkata: “Hai Izrail, aku punya hajat lain iaitu engkau mengajakku ke syurga hingga aku boleh melihat sesuatu yang diciptakan Allah untuk hamba-Nya dan aku akan boleh bertambah taat.”

Allah memberi wahyu kepada Izrail supaya membawa Idris ke syurga...

Subhanallah....ada sambungan..

Maka Nabi Idris melihat di dalamnya nampak bermacam-macam nikmat dan istana besar lagi indah dan beberapa anugerah yang berharga, juga tumbuh-tumbuhan serta buah-buahan yang beraneka warna dan rasanya berbeza-beza. Nabi Idris berkata "Hai saudaraku, saya telah merasakan sakitnya sakaratulmaut, saya telah melihat Neraka Jahanam yang didalamnya bermacam-macam rupa seksaan dan azab neraka maka mohonlah engkau kepada Allah agar Allah mengizinkan saya untuk masuk syurga dan minum airnya agar hilang rasa sakitnya sakaratulmaut di tenggkorakku ini dan juga terhindar daripada seksaan Neraka Jahanam.

Maka Malaikat Izrail minta izin kepada Allah lalu mengizinkannya, kemudian masuklah meraka berdua ke alam syurga lalu keluar. Kemudian Nabi Idris masuk lagi ke dalam syurga dan meletakkan seliparnya di bawah pokok kayu di dalam syurga. Maka Nabi Idris berkata kepada Malaikat Izrail "Hai Malaikat Maut, selipar saya tertinggal didalam syurga di bawah pokok kayu, maka kembalikanlah saya kedalam syurga," maka Nabi Idris masuk kesyurga dan tidak mahu keluar lagi dari syurga. Maka berteriaklah Malaikat Izrail memanggil Nabi Idris agar keluar dari syurga. "Hai Idris, keluarlah engaku dari syurga." Maka Nabi Idris pun tidak mahu keluar Allah SWT telah berfirman "Tiap-tiap orang misti merasakan sakaratul maut, sedang saya sudah merasakan sakaratulmaut. Dan Allah SWT berfirman maksudnya: "Dan tidaklah mereka itu dikeluarkannya". (keluar daripada syurga).

"Siapakah yang mengeluarkan saya dari syurga" sedangkan Allah telah memberi wahyu kepada malaikat Maut. "Tinggalkanlah dia (Nabi Idris) sesungguhnya Aku telah memutuskan dia di zaman azali dahulu bahawa sesungguhnya dia (Nabi Idris) tergolong ahli dan penghuni syurga."

~bisikan nurani~

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...