Blogger Backgrounds

DArI hAtI~

SiMpULaN UkHwAH~

Thursday, July 14, 2011

IsTiMeWaNyA KoLeJ 17, UPM~


Hik3..Tiba2 ada gambar katil..Ni la katil penulis di Kolej 17..Rindu..:( 
Assalamualaikum & Selamat petang..Sambil menikmati kepanasan udara Pulau Pinang, penulis sempat menjelajah ke muka buku adik2 lepasan matrikulasi yang sangat takut + gabra + cuak + nervous + nak tercabut jantung menanti hari esok..Bagi yang ketinggalan train, ha esok adalah tarikh keramat buat mereka..Alkisahnya,  esoklah keputusan UPU akan dihebahkan atau dalam erti kata lain mereka akan mendapat khabar gembira hala tuju pencarian ilmu selepas menamatkan alam matrik..Ketahuilah adik2 ku, penulis juga pernah merasainya setahun yang lalu..Pasti perasaan adik2 sangatlah difahami bukan sahaja oleh penulis, malah rakan2 penulis yang lain..Penulis tidak lah berhasrat panjang untuk berceloteh tentang hari esok, TETAPI penulis sekadar nak berkongsi mengenai universiti yang telah ditakdirkan untuk penulis mengembara mencari ilmu..

IAITU UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA (UPM)..hik3..

Hmmm..tetapi (banyak sangat tapi ni, aishhh..) penulis tak nak la tulis panjang lebar pasal UPM ni..Sebab banyak sangat nak diceritakan..Plus gambar2 pun banyak nak letak..Jadi, penulis hanya nak ceritakan tentang kolej dan fakulti penulis sahaja..Semoga bermanfaat buat adik2 yang akan menetap di kolej penulis..=)

KOLEJ 17, itulah nama yang diberi pada kolej penulis..Penulis sangat sayang pada kolej ini..Pelajar2 yang tinggal di kolej ini sangat bertuah kerana jarak antara kolej ke fakulti mengambil masa selama 5 minit kalau jalan laju2 dan dalam 10 minit kalau jalan lenggang kangkung..hik3..Maksudnya, tak perlu susah2 naik bas la nak ke kuliah seperti pelajar2 kolej lain di UPM..

Pelajar2 di kolej 17 mengambil jurusan Doktor Perubatan, Bioperubatan, Doktor Veterinar, Jururawat, Dietetik, Keselamatan Pekerjaan & Persekitaran serta Pemakanan & Kesihatan Komuniti..Fakulti pula hanya bersebelahan dengan kolej iaitu Fakulti Perubatan & Sains Kesihatan..=)  

Mari kita selusuri fakta tertubuhnya kolej 17..


Bawah sebelah kanan = Surau Khulafa' Ar-Rasyidin

Kelihatan juga blok2 kediaman..

Kemudahan sukan yang disediakan.. 


Laluan pelajar2 di hadapan blok kediaman.. 

Jambatan yang menghubungi pusat pelajar.. 


Kelihatan bangunan Fakulti Perubatan & Sains Kesihatan.. 

Cantik kan..!

Ni lah surau kolej..Rajin2 datang tau..hik3.. 


Cafe!! hik3..Nak makan, datang la cafe.. 

Kolej Tujuh Belas mula dibangunkan pada 10 Julai 2003  bersama-sama dengan Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan  dengan anggaran kos RM 202 juta dan siap dibina  sepenuhnya pada 10 Januari 2006.

Kolej ini menempatkan pelajar-pelajar dari Fakulti  Perubatan dan Sains Kesihatan serta Fakulti Perubatan Veterinar. Pada umumnya, terdapat 4 blok bangunan penginapan pelajar iaitu blok A dan B bagi pelajar wanita manakala blok C dan D bagi pelajar lelaki, sebuah surau, sebuah bangunan kiosk pelajar, sebuah kafetaria, sebuah rumah pengetua dan 4 unit rumah felo.

Kapasiti yang boleh ditampung bagi keseluruhan bilik di blok A, B, C dan D adalah seramai 2,000 orang.

diambil dari sini -------> http://www.k17.upm.edu.my 

Jom rehatkan mata lagi..hik3..


Ini ialah tangki air Kolej 17..hik3..

Ha..cantik kan..pemandangan dari atas...

Ini ialah bangunan Fakulti Perubatan & Sains Kesihatan..

Ha ni sebahagian bangunan Fakulti Perubatan & Sains Kesihatan..
Harap maaf, penulis tak simpan gambar Fakulti Veterinar..hik3..Ianya terletak di luar kolej, tetapi jaraknya dekat sahaja..Dalam 10 minit la kalau jalan kaki..Baru sahaja dibina..Cantik!

Akhir kalam, SELAMAT BERJAYA kepada adik2 tak kira di mana peluang yang anda dapat untuk melanjutkan pelajaran..Yang penting, bersyukurlah dan mulakan semangat baru!!
~bisikan nurani~

Wednesday, July 13, 2011

DoN'T Be SaD~



A little boy is telling his Grandma how "everything" is going wrong. School, family problems, health problems, problems with friends, etc.

Meanwhile, Grandma is baking a cake. She asks her grandson if he would like a snack, which, of course, he does. "Here, have some cooking oil." "Yuck" says the boy. 

"How about a couple raw eggs? " "Gross, Grandma!" 

"Would you like some flour then? Or maybe baking soda?" "Grandma, those are all yucky!" 

To which Grandma replies: "Yes, all those things seem bad all by themselves. But when
 they are put together in the right way, they make a wonderfully delicious cake

Allah works the same way. Many times we wonder why Allah would let us go through such
 bad and difficult times. But Allah knows that when Allah puts these things all in His order,
 they always work for good! We just have to trust Allah and, 


eventually, they will all make
 something wonderful!"

~bisikan nurani~

1997 vs 2011~


Inilah adik bongsu penulis..Eh, kenapa letak gambar adik ni? Nak tahu kenapa, bacalah..! =)

Assalamualaikum & Selamat petang..Sejak kebelakangan ini, jari jemari ini ligat pula nak menaip bagi menceriakan blog usang ku ini..Ha, kali ini penulis ada satu kisah nak dikongsikan..Sedar tak sedar, sudah hampir 20 tahun penulis dapat bernafas di dunia ini..Alhamdulillah, hanya kalimah syukur yang dapat dilafazkan..Bukan niat penulis nak berceloteh panjang tentang ni'mat hidup, kerna jika habis seluruh kertas pun yang digunakan untuk menceritakan ni'mat kurniaan Allah ini, nescaya manusia hanya ketandusan kertas sahaja..Ini bermakna ni'mat yang Allah hadiahkan kepada hamba2 Nya tidak mampu dihitung..Perkataan mudahnya, 'infinity'..Baiklah, berbalik kepada kisah asal yang penulis ingin kongsikan..hik3..Al kisahnya bermula di sebuah teratak terletak di Pulau Pinang..Dialog dalam kisah ini dilafazkan oleh adik penulis yang berusia 6 tahun bernama Nur Faizah dan penulis sendiri menggunakan loghat utaqa..(^_^)

Adik : Kakak, adik dah mandi dengan makan..Mai sat broadband, adik nak guna..

Penulis : (Silap dengaq ka ni) Ha? Adik nak apa?

Adik : Adik kata, adik nak broadband sat..Nak guna..Sat ja..

Penulis : (Ketawa sopan) Adik tau guna ka? 

Adik : Adik tau la..Ingat budak 6 taun x reti guna ka..Mai la sat..Satgi adik bagi la balik..

Penulis : (Terkejut) Ish, kalau adik reti guna, ha habaq sat adik nak bukak apa?

Adik : Ada la adik nak bukak..Adik nak bukak youtube, nak tengok cita upin ipin..Pas 2 , adik nak main game masak2..Taip ja kat google, cooking game, satgi dia keluaq la..Pas 2, adik tekan ja la..Boleh la main..

Penulis : (Lagi nada terkejut) ???? Pandainya! Mana adik belajaq ni?

Adik : Adik slu tgok akak dengan abang2 tekan2..Adik belajaq la..Dah la kakak..Mai la sat..(Sambil buat muka x bersalah)

Penulis : Ok, kakak nak tengok mcm mana adik bukak..

Diringkaskan kisahnya, adik penulis dengan yakinnya membuka suis komputer (PC), lantas melakukan kaedah2 yang tepat untuk mengakses internet..Lantas, penulis tersenyum sendiri mengenangkan betapa cerdiknya kanak2 zaman teknologi tanpa wayar ini..

Sebaliknya, kira2 14 tahun yang lalu, tatkala umur penulis 6 tahun, penulis hanya tahu main masak2 menggunakan tempurung kelapa, daun2 kering, bunga raya, daun bawang, dan ranting2 kayu..

Itulah kesannya dari peredaran zaman..Zaman penulis dan zaman adik penulis dipisahkan kira2 beberapa belas tahun sahaja, namun pelbagai perubahan yang telah berlaku..Pendek kata, dulu main masak2 secara nyata, tapi sekarang main masak2 di dunia maya..

Betapa berbezanya zaman penulis pada tahun 1997 dan zaman adik penulis pada tahun 2011..

Pasti kalian pernah berhadapan dengan kisah yang sama..=)

Setakat ini sahaja yang penulis nak kongsikan..Harapan penulis supaya kanak2 zaman sekarang memanfaatkan teknologi ini dengan baik..Buang yang keruh, ambil yang jernih..

Pengajaran dari kisah ini:

1) Jangan pandang rendah kepada kebolehan kanak2..hik3..

2) Penulis dah terminat dengan cita upin & ipin..(^_^)

TAMAT..

~bisikan nurani~

Monday, July 11, 2011

KeK CokLaT TaNpA MenTeGa & TeLuR~

Assalamualaikum..Kala jiwa dirundung nestapa, ada baiknya diriku cari penawarnya agak tidak lekas merebak jangkitan dukanya..Ubah topik lah ya..Sempena musim Ramadhan yang tidak lama lagi akan membuka tirainya, pasti suri2 rumah tangga ingin menambah selera anak2 dengan hidangan yang enak aneka rasa..Kanak2 memang suka menikmati juadah manisan seperti kek..Namun, kebetulan pada hari yang dijanjikan untuk anda menyediakan kek special kepada mereka, terbantut tatkala kehabisan stok MENTEGA dan TELUR..Alahai, nak ke kedai terasa malas dek cuaca panas..Tambahan pula, suami gunakan kereta...Kedai pula terletak nun jauh di sana..JANGAN RISAU..hehe..Kek special masih boleh disediakan tanpa MENTEGA dan TELUR..TAK PERCAYA? Ha, mari saya kongsikan bahan2 serta cara membuatnya..Memandangkan anak2 suka sangat dengan KEK COKLAT, jadi kita buat lah kek coklat ya..(Sebelum itu, penulis masih belum berkahwin dan sudah tentu masih tidak mempunyai anak..Sengaja nak gunakan perkataan anak2..=p)

KEK COKLAT  BERCERI (sebab penulis letak ceri hijau sebagai hiasan)

BAHAN2 NYA:

1 cawan tepung gandum (tepung kek pun boleh, penulis guna tepung kek)
1/2 cawan serbuk koko
1 cawan gula perang (penulis guna gula biasa, boleh saja, gula perang lagi sedap la)
1 & 1/4 cawan air sejuk (dari peti ais tau)
1/2 cawan minyak masak sayuran @ minyak jagung (penulis guna saja minyak masak)
1 sudu kecil baking powder
2 sudu besar susu tepung (nak letak lebih pun boleh)
1 sudu kecil esen vanilla
1/2 sudu kecil serbuk kopi (penulis guna vico)
1 sudu kecil cuka @ jus lemon (penulis guna cuka)
Secubit garam

Mudah kan nak dapat bahan2 nya? Tanpa MENTEGA & TELUR..

CARA2 NYA:

1) Panaskan oven pada suhu 160 degree (Ni oven penulis la..Bergantung pada oven yang anda gunakan..)

2) Ayak tepung bersama baking powder, dan serbuk koko dalam bekas besar.

3) Masukkan susu tepung. garam dan gula perang. Kemudian kacau rata2 menggunakan mixer.

4) Selepas itu, boleh lah masukkan air sejuk, minyak masak, esen vanilla, & serbuk kopi. Kacau perlahan-lahan dan pastikan adunan tidak berketul.

5) Tuang ke dalam loyang kek sebarang bentuk yang anda suka. (Penulis guna loyang kek bulat)

6) Akhirnya, masukkan ke dalam oven untuk dibakar..!

Setelah kek anda masak, seperti biasa, letakkan toping coklat di atasnya..Hiaslah mengikut kreativiti anda ya..(Penulis taburkan srbuk badam dan hiaskan dengan ceri2 hijau..) 

SELAMAT MENCUBA..! JIMAT, tanpa MENTEGA & TELUR..


Oleh sebab adik2 penulis dah x sabar nak makan, inilah gambar yg sempat diambil.. 


Adik bongsu penulis yang sangat suka makan kek coklat..

~bisikan nurani~

Saturday, July 9, 2011

MaNuSiA MuDaH LuPa~


Tatkala di alam azali..
Manusia telah berjanji dengan sepenuh hati..
Bahawa tidak akan sesekali..
Memungkiri janji yang terpatri..
Janji bukan sebarang janji..
Bahawa hanya Ilahi yang akan ditaati..
Tanpa rasa berbelah bahagi..

Hampa tiba saatnya manusia menjengah fana dunia..
Menangis meronta-ronta seakan tidak rela..
Tangisan bermakna tanda perlu bersedia..
Melaksanakan janji yang telah dibina..
Pilu rasanya kala bergelar manusia yang mudah lupa...
Tiba masanya janji hanya sekadar mainan bibir yang acap kali berdusta..

Kini, dunia yang diangungkan sebagai raja semakin tua..
Manusia tidak lagi gentar pada Allah, Yang Maha Kuasa..
Bertunjangkan nafsu yang ligat bertepuk tangan..
Syaitan dan iblis ketawa bergelimpangan..
Menyaksikan musnahnya pentas kehidupan manusia yang kian jauh dari Tuhan..

Oh, manusia yang mudah lupa..
Sampai bila kuasa dan harta menjadi pujaan..?
Sampai bila maruah agama sanggup engkau gadaikan...?
Sudah lupakah engkau bila-bila masa sahaja nyawamu kan dijemput Tuhan? 
Dengan rentapan yang kasar atau penerimaan yang mengasyikkan?

Inilah kisah drama kehidupan manusia...
Yang tidakkan tamat selagi tidak kedengaran ngerinya tiupan sangkakala...
Oh, manusia....
Lupakah engkau akan ni'matnya syurga?
Lupakah engkau akan azabnya neraka?
Atau engkau hanya berpura-pura lupa?
Mahu bertaubat kala usia menjengah tua..
Betapa pastinya engkau nyawamu akan kekal lama..
Apa kan jadi kala malaikat maut sekarang menjelma?
Kala engkau sibuk berketawa dengan hiburan dunia..

Benarlah..
Manusia mudah lupa..

~bisikan nurani~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...