Blogger Backgrounds

DArI hAtI~

SiMpULaN UkHwAH~

Friday, July 2, 2010

MeNgHiTuNg SaAt~




Assalamualaikum bl0gku..kali ini p0st yang terakhir sebelum tangan berhenti menaip..sebab beberapa jam sahaja lagi diriku kan berada di awangan..hehe..pada yang mengenali, pasti tahu arah destinasiku selepas ini..pada yang baru nak mengenali, sebenarnya dalam masa tidak sampai 24 jam, aku kan bergelar mahasisiwi UPM..alhamdulillah..dapat juga menunaikan di antara beberapa hasrat ayah dan ibu tercinta..untuk melihat anak sulung mereka ke menara gading..

Walau ku tahu kehidupan di sana serba mencabar apatah lagi berada di k0ta metr0p0litan yang jauh sekali berbeza dengan tempat kelahiranku, namun aku perlu menerima hakikat.

Walau di mana diri berada..
Walau di mana jasad berteduh..
Walau di mana hati dimilki..
Walau di mana kaki berdiri..
Walau di mana langkah diatur..
Walau di mana nyawa kan pergi..

Aku perlu sedar satu realiti..bumi ini milik Allah..diriku milik Allah..jasadku milik Allah..hatiku milik Allah..masih tidak ku tahu siapa pemilik cintaku selepas Allah dan Rasulullah s.a.w..kakiku yang ditugaskan untuk melangkah juga milik Allah..langkah ku di mana sahaja diharapkan sentiasa ke jalan Allah..dan akhirnya biarlah nyawa dikembalikan kepada Allah..

Aku tahu kehidupan sebagai se0rang mahasiswi itu tidak mudah..tambahan pula, aku tidak betah hidup di bandar..lebih selesa hidup bertemankan sawah padi menghijau..yang jauh dari kehidupan bandar yang sebenar..aku perlu hadapi kehidupan baru dengan hati yang kuat..jika tidak, dibimbangi aku turut sama tertipu dengan nikmat dunia..

Aku tahu betapa ramainya insan yang mudah lupa asal usul apabila bergelar mahasiswi..( aku spesifikasikan pada para muslimah )..Masih ku ingat bicara se0rang sahabat..katanya ramai muslimah yang dahulunya manis berjubah, s0pan berbaju labuh, ayu berbaju kurung, indah bertudung labuh, namun sebaik sahaja bergelar mahasisiwi, bertindak meminggirkan identiti yang selama ini dimiliki..mula leka dengan fesyen yang mengabaikan tuntutan syariat...kerana apa? kerana malu berpenampilan sedemikian..malu apabila dikutuk..diketawakan..dikatakan k0l0t..dikatakan tidak mengikut peredaran zaman..nauzubillah..apakah yang terjadi? mengapa begitu mudah kamu berubah pendirian? tidakkah dahulu kamu merasa tenang? mendengarkan bicara sahabatku itu, terbit rasa tekad..kami berjanji bahawa akan mengekalkan penampilan ini..lantaran itu, pesan sahabatku, carilah teman yang sefikrah..agar hati tidak mudah g0yah..agar iman tidak mudah patah..namun, jangan pinggirkan tuntutan berdakwah..walau dengan cara apa sekalipun..terima kasih sahabat..akanku abadikan dan aplikasikan nasihatmu itu..

Melihat jam mula melangkah ke angka 8.30 malam..jantung berdegup kencang...barang kelengkapan sudah disediakan..kata ayah, kami akan bert0lak jam 3 pagi..k0nv0i bersama rakan sekampung yang juga sama universiti denganku..perlahan bibir mengukir senyuman..bersama jari2 yang sederhana menaip..

Azam dibulatkan...
Impian kan digapai..
Bersama iman dan taqwa..
Buat bekalan di perantauan..

Akhir kalam, aku harap kita sama2 berjaya..betulkan niat..biarlah kerana Allah..tetapkan hati di jalan Allah..walau penuh dengan pancar0ba, ingatlah jangan mudah terpedaya..

Buat para muslimat, jagalah dirimu..usah tenggelam dengan pujuk rayu lelaki..tegaslah pada tempatnya..tetapkan pendirian..insyaAllah kamu akan selamat..peliharalah auratmu..kerana ia adalah mahk0ta yang digariskan syariat..peliharah akhlakmu seindah acuan Al-Quran dan Sunnah Rasulmu..m0ga menjadi anak yang s0lehah dan hamba Allah yang bertaqwa..

Buat kaum muslimin, kamulah yang akan menjadi nakh0da kapal kehidupan..berapa ramai sahabat seusiamu hanyut dengan keindahan dunia yang fana..lengkapkan dirimu dengan sikap kepimpinan..dengan rasa tanggungjawab..tidak banyak yang b0leh ku katakan padamu..kerana aku hanya bisa berada di belakangmu..meny0k0ng perjuanganmu..sem0ga menjadi hamba Allah yg s0leh..dan jangan lupa jasa ibu bapamu..

~terima kasih jika sudi membaca..akanku cuba menulis di hujung minggu..jam semakin menghampiri 9 malam..j0m saksikan akademi Al-Quran~

Selamat tinggal Pulau Pinang..Selamat Datang Selang0r..tunggu kepulanganku di hari lebaran..nampaknya sekali lagi menjalani ibadah puasa di rantau 0rang...

~bisikan nurani~

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...